TZ Nielsen: VÁNOČNÍ OBRAT ROSTL, CELÝ ROK 2019 BYL VŠAK ÚSPĚŠNEJŠÍ A TEMPO RŮSTU TRŽEB RYCHLEJŠÍ

Publikováno: 15. 1. 2020

VÁNOČNÍ OBRAT ROSTL

CELÝ ROK 2019 BYL VŠAK ÚSPĚŠNEJŠÍ A TEMPO RŮSTU TRŽEB RYCHLEJŠÍ.

Uplynulé Vánoce1 mohou obchodníci hodnotit jako úspěšné. Z maloobchodního auditu společnosti Nielsen, která analyzovala pokladní data vybraných řetězců, vyplývá, že větší formáty obchodů s potravinami a smíšeným zbožím i drogistické řetězce dokázaly oproti předcházejícímu roku navýšit tržby v období měsíců listopad a prosinec (tj. 44. až 52. týden roku 2019). Vybraným hypermarketům2 řetězců (kumulovaně Albert, Globus, Kaufland, Terno a Tesco), tedy formátům s prodejní plochou prodejen nad 2500m2, se však dařilo méně než během celého roku, což dokazuje nárůst tržeb během Vánoc o 0,2 %, zatímco jejich tržby během celého roku 2019 rostly v porovnání s rokem 2018 o 3,1 %. Oproti minulým Vánocům klesl v hypermarketech počet transakcí o -1,5 %, naopak, velikost průměrného nákupního koše vzrostla o 1,7 % na 442 korun. Ve vybraných supermarketech2 řetězců (kumulovaně Albert, Tesco, Globus, Billa a Penny), tedy formátům prodejen od 400 do 2500m2, spotřebitelé utratili během Vánoc více než před rokem a tržby rostly i výrazněji než v případě hypermarketů – o 2,4 %, a to díky tomu, že spotřebitelé nakoupili za více během jednoho nákupu, čímž se velikost průměrného nákupního koše navýšila o skoro 4 % a vyšplhala se přes 250 korun. Jediné drogérie zaznamenaly během Vánoc růst počtu transakcí, a to celkem o 2 %. Spolu s růstem průměrného nákupního košíku, který činil 2,8 %, navýšily drogérie své tržby za Vánoce o necelých 5 % oproti předešlému roku. Celkově však byl rok 2019 z pohledu tržeb pro řetězce úspěšnější jak samotné Vánoce, a tak zde můžeme pozorovat změnu oproti roku 2018, kdy růst tržeb za vánoční nákupy vysoko přesahoval prodeje v celém roce.

Z typických vánočních kategorií, které se mnohem častěji objevují v nákupních koších před Vánocemi oproti zbytku roku, dominují mražená těsta, ozdoby na pečení, bonbóny, přípravky po holení, hračky či čaj. Například vůně mají o 270 % a hračky o 250 % vyšší průměrné týdenní tržby během Vánoc oproti zbytku roku. Naopak jsou kategorie, u kterých jsou tržby vyšší v průběhu roku – například chlazené dipy dosahují jen 40 % a cider 60 % z průměrných týdenních tržeb během Vánoc.

 

SITUACE NA TRHU

VŠECHNY FORMÁTY MĚLY SILNĚJŠÍ VÁNOCE1 2019 VS. 2018, AVŠAK RŮST UKAZATELŮ NEBYL TAK VYSOKÝ JAKO CELKOVÝ RŮST ZA 2019.

Růst prodejů o Vánocích je tažen především velikostí průměrného nákupního koše. Naopak je tomu u transakcí, které zaznamenaly pokles na HM/SM oproti minulému roku.

1.jpg

 

OBDOBÍ VÁNOC

TYPICKÝM VÁNOČNÍM KATEGORIÍM ROSTOU TRŽBY, NAOPAK ZELENINA A LUŠTĚNINY KLESAJÍ BĚHEM VÁNOC.

2 .jpg 

TRŽBY BĚHEM VÁNOC STÁLE DOSAHUJÍ NEJVYŠŠÍCH ČÍSEL V 51. TÝDNU, NÁSLEDUJÍCÍ TÝDEN PAK VÝRAZNĚ KLESAJÍ

3 .jpg

V případě jakýchkoliv otázek kontaktujte Márii Hukelovou z Nielsen, maria.hukelova@nielsen.com.

Zdroj: Nielsen

Ke stažení

Nielsen_tiskova_zprava_One_Pager_Vánoce 2019.pdf PDF 11.02.2020 716.76 KB

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • PP
  • KMV
  • Mastercard