TZ Nielsen: Nákup ústní hygieny

Publikováno: 11. 6. 2019

Praha, 10. června 2019

NÁKUP PRODUKTŮ ÚSTNÍ HYGIENY V LÉKÁRNÁCH

  • Nejčastěji nakupujeme výrobky z kategorie ústní hygieny v drogériích
  • V kamenných lékárnách nakupuje sortiment ústní hygieny více než čtvrtina populace

Péče o chrup je celoživotní a každodenní záležitostí. Její součástí je správná každodenní hygiena, vhodná strava a také preventivní lékařská péče. Správná ústní hygiena využívá řadu různých prostředků zubním kartáčkem a pastou počínaje a ústními spreji a pudry na zuby konče. A jak je na tom česká populace, co se týče nákupu tohoto sortimentu? Z nového průzkumu společnosti Nielsen a Atoz Marketing Services, který byl realizován v květnu 2019, vyplývá, že produkty zubní a ústní hygieny nakupuje 98 % osob starších 14 let.

Sortiment ústní hygieny nakupujeme hlavně v drogeriích

Nejčastějším nákupním kanálem výrobků z kategorie ústní hygieny je drogérie (69 %), častěji využívaná ženami, osobami ve věku 15 – 34 let a středoškoláky. Druhým nejčastějším prodejním místem jsou pak supermarkety a hypermarkety (49 %), preferované spíše muži, opět mladší generací do 34 let, osobami s nižším vzděláním a také obyvateli nejmenších obcí. 29 % osob nakupuje tyto produkty v kamenných lékárnách. V tomto případě jde o něco častěji o ženy a středoškolsky vzdělané osoby. Internetové lékárny využívá k nákupu tohoto sortimentu 8 % osob, internetové obchody poté desetina populace. Online prodej obecně častěji využívají lidé s vyšším vzděláním. Více než desetina respondentů nakupuje prostředky ústní hygieny u svých zubních lékařů nebo dentálních hygienistek. Tuto formu preferují více ženy, mladší a střední generace a také lidé s vyšším stupněm dosaženého vzdělání.

Produkty ústní hygieny nakupované v kamenných lékárnách

„Lidé v kamenných lékárnách nakupují různé výrobky ze sortimentu ústní hygieny. Nejčastěji se jedná o zubní kartáčky (59 %), zubní pasty (52 %), mezizubní kartáčky (50 %) a ústní vody (40 %). Zubní i mezizubní kartáčky a ústní vody si častěji v lékárně pořizují lidé do 44 let. Zubní pasty pak častěji nakupují muži a lidé do 34 let“, uvádí Barbora Večerková, vedoucí zdravotnického výzkumu Nielsen. Kromě těchto výrobků ale lidé využívají kamennou lékárnu k nákupu i dalších prostředků péče o ústní dutinu. Jedná se o mezizubní nitě, tablety na čištění zubních náhrad, elektrické zubní kartáčky, ústní gely a spreje, fixační krémy na zubní náhrady nebo pudry na zuby.

Produkty ústní hygieny nakupované v kamenných lékárnách - TOP 8 výrobků.png

Lékárny vyhledáváme trochu ze zvyku, ale i kvůli věrnostním kartičkám či odborné konzultaci

Lidé nakupují sortiment ústní hygieny v klasické kamenné lékárně zejména z důvodu určitého zvyku využívat lékárnu pro tyto účely (36 %, častěji lidé do 44 let a také osoby s nižším vzděláním), kvůli vlastnictví věrnostní kartičky (častěji ženy a středoškoláci), dobré dostupnosti lékárny (30 %) či možnosti se zde odborně poradit (28 %, častěji nejmladší, ale i starší generace a středoškoláci). Z dalších důvodů lze uvést dobré ceny, spojení nákupu přípravků ústní hygieny s jiným nákupem v lékárně nebo vyzvednutím si léku na předpis, vnímanou vyšší kvalitu tohoto sortimentu nakupovaného v lékárně, různé bonusové a slevové akce, široký sortiment daných přípravků nebo dostupnost požadovaných výrobků pouze v lékárně.
Barbora Večerková ze společnosti Nielsen také vysvětluje, proč lidé sortiment ústní hygieny v kamenných lékárnách nenakupují: „Je to jednak určitý zvyk kupovat dané produkty přes jiné nákupní kanály (45 %), vnímané vyšší ceny tohoto zboží v lékárně (36 %), ale také pocit, že nákup přípravků ústní hygieny v lékárně je zbytečný (26 %). Pro část zákazníků je bariérou i menší výběr daného sortimentu, případně skutečnost, že zboží si nelze prohlédnout či že je nepřehledně vystavené, obecně menší výběr a nižší frekvence různých bonusových a slevových akcí na daný sortiment. Zajímavostí je, že 6 % osob vůbec netuší, že produkty ústní hygieny se v lékárně prodávají.“

Jak jsme na tom s prevencí?

86 % respondentů uvedlo, že alespoň jednou ročně dochází na pravidelné zubní prohlídky k zubnímu lékaři. Častěji se jedná o ženy a osoby s vyšším vzděláním. Téměř dvě pětiny osob také alespoň někdy využívají služeb dentální hygieny. 15 % z nich navštěvuje dentální hygienisty dvakrát ročně (častěji lidé do 34 let), 10 % poté jednou do roka a dalších desetina spíše nepravidelně. Téměř tři pětiny dotázaných naopak tyto služby nevyužívá (častěji lidé starší 45 let a také osoby s nižším vzděláním). Pouze 2 % oslovených nikdy o dentální hygieně neslyšely.

 

 

Zdroj: Nielsen

Ke stažení

Tisková_zpráva_Nielsen_NÁKUP ÚSTNÍ HYGIENY.pdf PDF 15.06.2019 458.91 KB

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • PP
  • KMV
  • Mastercard