TZ Nielsen: Nákup dermokosmetiky

Publikováno: 12. 9. 2019

Praha, 11. září 2019 - Nejčastěji nakupujeme výrobky z kategorie dermokosmetiky v drogériích. V kamenných lékárnách nakupuje tento sortiment téměř pětina populace.

Dobře zvolené kosmetické výrobky mohou pleť ochránit před vnějšími vlivy, pomoci při jejím podráždění a obnově. Správný výběr produktů i značek může ve finále zabránit i vzniku některých kožních onemocnění. A jak je na tom česká populace, co se týče nákupu pleťové a tělové kosmetiky? Z nového průzkumu společnosti Nielsen a Atoz Marketing Services, který byl realizován v srpnu 2019, vyplývá, že dermokosmetiku nakupuje 90 % osob starších 14 let.
 
Sortiment tělové a pleťové kosmetiky nakupujeme hlavně v drogeriích

Nejčastějším nákupním kanálem výrobků z kategorie dermokosmetiky je drogérie (68 %), častěji využívaná ženami. Druhým nejčastějším prodejním místem jsou pak supermarkety a hypermarkety (42 %), preferované spíše vysokoškoláky. 22 % osob využívá k nákupu internetové obchody, častěji ženy a nejmladší generace. 19 % osob využívá možnost zakoupit tělovou a pleťovou kosmetiku v kamenných lékárnách. V tomto případě jde častěji o ženy a vysokoškolsky vzdělané zákazníky. Internetové lékárny využívá k nákupu tohoto sortimentu 10 % osob. 9 % respondentů, častěji opět ženy, pak nakupuje přes dealera s kosmetickým zbožím. Desetina oslovených dermokosmetiku vůbec nenakupuje (častěji muži a lidé s nižším vzděláním).
 
Dermokosmetika nakupovaná v kamenných lékárnách

„Lidé v kamenných lékárnách nakupují různé výrobky z kategorie tělové a pleťové kosmetiky. Nejčastěji se jedná o zklidňující gely po štípnutí hmyzem nebo spálení (52 %), produkty na problematickou pleť (44 %), různé bylinné masti (36 %), přípravky péče o nohy (35 %), krémy a spreje na opalování (33 %) nebo po opalování (34 %), antiperspiranty a deodoranty (31 %), čistící gely, vody a tonika (29 %), gely pro intimní hygienu (27 %), pleťové regenerační krémy proti vráskám (24 %), pleťové vody (24 %) a tělové hydratační krémy (23 %)“, uvádí Barbora Večerková, vedoucí zdravotnického výzkumu Nielsen. Kromě těchto výrobků ale lidé využívají kamennou lékárnu k nákupu i dalších výrobků z dané kategorie. Jedná se například o tělové oleje, emoliencia, koupelové oleje nebo krémy na strie a celulitidu. Většinu sortimentu kromě krémů na nohy a emoliencií nakupují o něco častěji ženy.

Lékárny vyhledáváme zejména kvůli odborné konzultaci 

Lidé nakupují dermokosmetiku v klasické kamenné lékárně zejména z důvodu možnosti se odborně poradit (46 %, častěji nejmladší generace), kvůli vlastnictví věrnostní kartičky (33 %, častěji lidé starší 45 let) a také z důvodu určitého zvyku (31 %, častěji muži). Zákazníky motivuje k nákupu v kamenných lékárnách i vnímaná vyšší kvalita prodávaného kosmetického zboží (31 %, častěji muže a osoby starší 45 let). Z dalších důvodů lze uvést nedostupnost požadovaného zboží v jiných nákupních kanálech, různé bonusové a slevové akce, blízkost lékárny, doporučení dermatologa, spojení nákupu dermokosmetiky s jiným nákupem v lékárně nebo vyzvednutím si léku na předpis či široký sortiment daných přípravků. Pětina respondentů se do lékárny pro dermokosmetiku vrací z důvodu předchozího doporučení produktu, který jim pomohl vyřešit problémy a vyhovuje jejich pleti.
 
Barbora Večerková ze společnosti Nielsen také vysvětluje, proč lidé sortiment tělové a pleťové kosmetiky v kamenných lékárnách nenakupují: „Je to jednak určitý zvyk kupovat dané produkty přes jiné nákupní kanály (45 %), vnímané vyšší ceny tohoto zboží v lékárně (41 %), ale také pocit, že nákup dermokosmetiky v lékárně je zbytečný (33 %). Pro část zákazníků je bariérou i menší výběr daného sortimentu, vnímání lékárny spíše jako prodejního místa pro přípravky na suchou, podrážděnou a citlivou pleť, případně skutečnost, že zboží si nelze prohlédnout či že je nepřehledně vystavené. Pro zajímavost lze uvést, že desetina osob vůbec netuší, že dermokosmetické produkty se v lékárně prodávají.“

 

Tisková zpráva je k dispozici ke stažení níže.

Zdroj: Nielsen

Ke stažení

Tisková zpráva Nielsen_Nákup dermokosmetiky.pdf PDF 18.09.2019 548.10 KB

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • PP
  • KMV
  • Mastercard