Publikováno: 31. 8. 2020
31. srpen 2020, Brusel - Zítra začíná platit nařízení EU o schvalování motorových vozidel a o dozoru nad trhem s nimi. Nové nařízení přijaté v květnu 2018 podstatně mění a zpřísňuje předchozí systém schvalování typu a dozoru nad trhem. Zlepšuje kvalitu a nezávislost schvalování typu a zkoušení vozidel, zvyšuje četnost kontrol automobilů, které již na trhu EU jsou, a posiluje celkový systém tím, že zavádí větší evropský dohled.
Komisař pro vnitřní trh Thierry Breton uvedl: „Evropané právem očekávají, že budou moci jezdit v co nejekologičtějších a nejbezpečnějších automobilech. K tomu jsou zapotřebí přísné kontroly automobilů uváděných na trh a pohybujících se na silnicích. Také je třeba, aby se dodržování pravidel skutečně prosazovalo a kontrolovalo i na evropské úrovni: proto bude Komise od nynějška moci provádět kontroly vozidel, iniciovat jejich stažení z oběhu v celé EU a ukládat pokuty za porušení pravidel až do výše 30 000 eur za automobil. Tyto reformy doplňují naši práci v oblasti ekologičtější a bezpečnější mobility, která v náročném kontextu krize vyžaduje ještě více investic do infrastruktury a inovací orientovaných na budoucnost. Naše snahy o obnovení důvěry spotřebitelů, posílení jednotného trhu a podporu dlouhodobé životaschopnosti a celosvětové konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu jsou neoddělitelně propojeny.“
Mezi klíčové prvky nových pravidel EU patří:
Výrobci automobilů, schvalovací orgány a další zúčastněné strany usilovně pracují na zavádění nových pravidel a přizpůsobení se přísnějším požadavkům již od samotného přijetí nařízení v roce 2018.
Komise poskytla dodatečné prostředky Společnému výzkumnému středisku (JRC), aby mohlo převzít tuto novou úlohu dozoru nad trhem. Zafinancovala tak nezbytný další personál, provozní náklady a výstavbu dvou nových laboratoří. Dvě nové špičkové laboratoře má JRC k dispozici k provádění kontrol.
SOUVISLOSTI
Schvalování typu je postup, kterým se potvrzuje, že vozidlo splňuje všechny požadavky, aby mohlo být uvedeno na trh, a kterým se přísně kontroluje, zda výrobci trvale dodržují právní předpisy EU, včetně mezních hodnot emisí stanovených ve zvláštním nařízení.
Nová pravidla pro schvalování typu navrhla Komise v roce 2016 v návaznosti na skandál „Dieselgate“ a v roce 2018 je přijaly Evropský parlament a Rada.
Tato reforma je součástí širší činnosti Komise zaměřené na dosažení ekologického, udržitelného a konkurenceschopného automobilového odvětví, jak je stanoveno ve sdělení Komise „Evropa v pohybu“. Iniciativy Komise zahrnují normy pro kvalitu ovzduší a emise CO2, zlepšení emisních zkoušek automobilů nebo podporu na výrobu alternativních paliv a baterií a ochranu konkurenceschopnosti evropského průmyslu.
Další informace
Generální ředitelství pro vnitřní trh, průmysl, podnikání a malé a střední podniky
Více ZDE.