Tržby v maloobchodě: Vánoce se ohlásily už v říjnu

Publikováno: 6. 12. 2018

Nákupy nepotravinářského zboží se v říjnu meziročně výrazně zvýšily, v nejvyšším meziročním přírůstku za posledních jedenáct let - lidé tak zřejmě začali myslet na vánoční dárky v předstihu. Zrychlily i tržby u čerpacích stanic. Prodeje aut jsou však stále meziročně v mínusu.

Z růstu tržeb zejména za zboží ICT a také výrobky pro domácnost je vidět, že lidé začali nakupovat dárky pod stromeček už v říjnu. Jestliže ve specializovaných prodejnách ICT nechali letos v průměru každý měsíc reálně o 11,7 % peněz víc než loni, v samotném říjnu o 18,1 %. V prodejnách s výrobky pro domácnost to bylo analogicky +6,8 % y/y v letošním měsíčním průměru, v říjnu pak +10,1 % y/y. Ovšem zatímco v případě nákupů ICT zboží jsou lidé motivováni i slevami (je to poznat z odlišného vývoje tržeb těchto obchodníků nominálně, které mají nižší dynamiku než tržby reálně), prodejci zboží pro domácnost takovouto obchodní strategii nemají (jejich nominální tržby rostou zhruba stejně rychle, jako jejich tržby reálné). Silné byly v říjnu i prodeje zboží pro kulturu a rekreaci (+11,8 %).  

Právě intenzita říjnových prodejů nepotravinářského zboží (celkem +11,1 % y/y) měla největší vliv na skutečnost, že celkově se maloobchodní tržby po dvou měsících klesající dynamiky zvýšily meziročně o 6,4 % (pokud zohledníme, že v říjnu bylo o jeden pracovní den více než loni, činil růst +5,2 % y/y), jak jej vidět z grafu 1. Naopak prodeje potravin (graf 2) klesly proti září o 2,6 %, čímž v meziročním vyjádření u nich tržby stouply jen o 0,7 % (tj. méně než letošní průměr s +1,9 % y/y).  

Blížící se vánoční svátky začaly pociťovat i e-shopy. Prodej po internetu a prostřednictvím zásilkové služby zaznamenal viditelné zrychlení dynamiky, když v říjnu stoupl meziročně o téměř čtvrtinu (+24,1 %), přičemž letošní průměrný měsíční přírůstek byl zhruba pětinový (+20,2 % y/y).

Naproti tomu auta už se tolik neprodávají. Tržby za jejich prodej vč. oprav jsou co do meziročních temp růstu po měsících daleko volatilnější, než u klasického maloobchodu (graf 3) a již zhruba od jara 2016 jejich dynamika v trendu klesá. Vybočení jsou patrná v dobách určitých legislativních úprav a očekáváních s nimi spojených. Jako tomu bylo do konce letošního srpna, dokdy platila dosud méně přísná emisní norma. V ČR však v té souvislosti nenastal stejný efekt jako v EU, kde v červenci stouply prodeje aut meziročně o víc než desetinu a v srpnu, který bývá zpravidla nejslabším měsícem roku, pokud jde o prodeje osobních aut, dokonce o 31,5 % (!). Za měsíc září, po zveřejnění dat Evropského sdružení výrobců aut, ukáže dopad nových emisních norem spotřeby aut obrázek jiný.

Obchodním řetězcům však loni v říjnu stouply tržby více (+2 % y/y) než letos (+0,8 % y/y). Aktuální výsledek je rovněž slabší než zatímní letošní celoroční průměr (+2,1 % y/y). Ten je u obchodních řetězců zhruba stejný (resp. jen nepatrně slabší) než za stejnou dobu loni (+2,3 % y/y). Spotřebitelé zřejmě vystartují do „chrámů konzumu“, jak si svého času zvykli nazývat obchodní řetězce novináři, kvůli vánočním svátkům spíš až v listopadu a v prosinci. Loni ve dvou posledních měsících roku vzrostly řetězcům tržby o 3,6 % y/y, resp. o 1,6 % y/y, a loňská srovnávací základna tedy nadcházející dynamiku tržeb ani nefavorizuje, ani neomezuje.

Návrat k vyšším objemům prodaných pohonných hmot hlásili v říjnu i čerpadláři (+5,4 %) po slabších přírůstcích v předchozích dvou měsících (s +2,3 %, resp. +1,4 % y/y reálně) ovlivněných zdražováním benzínu i motorové nafty, v jehož důsledku zřejmě lidé tankování omezovali. Ale právě růst cen ropy na světových trzích a jeho promítnutí do cen na čerpacích stanicích v ČR (graf 4) umožnilo jejich majitelům dosahovat velmi vysokých přírůstků tržeb v nominálním vyjádření – od května dvojciferných a v říjnu aktuálně +17,8  % y/y, tj. výrazně nad letoším průměrem (+10,7 % y/y).

Obchodníkům hrají do karet nejen vánoční svátky. Finanční situaci českých domácností nebývale posiluje výrazný růst reálné mzdy. Vlivem malých pohybů spotřebitelských cen (meziročně mírně nad dvěma procenty), ukrojí inflace ze silného růstu nominálních mezd relativně málo - zhruba stejný díl, jako v posledních dvou letech - a reálná mzda tak podle CSÚ narostla ve třetím čtvrtletí o 6 % proti stejnému období roku 2017. To odráží i aktuální dynamika maloobchodních tržeb.

Graf1-MO tržby v ČR.jpg

Graf2-Tržby za prodej potravin a nepotrvinářského zboží.jpg

Graf3-Vývoj tržeb za prodej PHM.jpg

Graf4-Vývoj tržeb v MO.jpg

Zdroj: SOCR ČR

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • PP
  • KMV
  • Mastercard