Tržby v maloobchodě: Meziroční dynamika v září výrazně nad letošním průměrem

Publikováno: 7. 11. 2019

Dva pracovní dny navíc v letošním září ve srovnání se stejným měsícem loňského roku působily pozitivně na růst tržeb obchodníků v České republice. Ale i když od kalendářních variací abstrahujeme, byl i tak reálný růst tržeb silný. Dobře si vedly především prodeje nepotravinářského zboží, které rostly nejvíce za posledních sedmnáct měsíců. Úspěšní však nebyli jen obchodníci v ČR. Nad očekávání stouply tržby rovněž v eurozóně s +3,1 % y/y, když tamější tržní konsensus činil jen +2,4 % y/y.

V září stouply v ČR maloobchodní tržby meziročně o silných 7,3 %, tedy dvojnásobně, ve srovnání s jejich přírůstkem za měsíc srpen (+3,7 % y/y). Dva pracovní dny navíc však takovýto skok nemohl způsobit, vždyť i po kalendářním očištění stouply tržby v maloobchodě o velmi slušných +5,1 y/y. Ve hře jsou totiž stále i další faktory, jejichž působení neslábne, a to spotřeba domácností motivovaná příznivou finanční situací rodin – na mzdách přidávají firmy i stát, a přestože zaměstnanost již přibrzďuje, růst mezd zůstává velmi příznivý.

Jsou to tak především faktory na straně poptávky, které povzbuzují růst maloobchodních tržeb. Nabídková strana „netlačí“, naopak měla v tomto období spíš dezinflační charakter (spotřebitelské ceny v září proti červenci a srpnu svůj růst zpomalily, stejný trend byl patrný také u cen průmyslových výrobců a ceny dovozů dokonce vykazují již tři měsíce v řadě deflaci).

Objem potravin, které lidé v září nakoupili, byl o 2,2 % vyšší než ve stejnou dobu loni, přičemž tato dynamika byla stejná jako průměrné měsíční přírůstky za celých letošních devět měsíců. To nákupy nepotravinářského zboží letošní průměrnou měsíční dynamiku (tj. +8,4 % y/y) výrazně převýšily, když stouply meziročně o 12,3 %. Extrémní přírůstky zaznamenaly tržby za prodej ICT zboží, které byly vyšší o téměř pětinu (+18,1 % y/y). O víc než desetinu stouply meziročně prodeje zboží pro domácnost, stejně jako tržby lékáren a drogérií. Nadprůměrně rostly také prodeje oděvů, obuvi a koženého zboží i prodej nábytku a elektrospotřebičů v kamenných prodejnách. Tržby e-shopů vylétly na letošní rekordní úroveň (+25,8 % y/y), když vyšší tempo zaznamenaly naposledy loni v červenci.

Výrazně stouply také tržby v motoristickém segmentu. Po „hubené“ druhé polovině loňského roku a střídání poklesů a slabých přírůstků v průběhu letošního roku zaznamenaly prodeje a opravy aut zvýšení tržeb o více než desetinu (10,5 % y/y), za výraznější přispění prodejů aut (+11,2 % y/y) oproti autoopravárenství (+7,7 % y/y). Má to však háček – aut se prodalo podstatně více, ale v registraci nových aut se to neprojevilo (graf 3). Vysvětlení můře spočívat v tom, že se prodávala především auta ojetá, anebo že se sice vozidla prodala v ČR, ale registrována byla v zahraničí (export). Problém by si zasloužil rozbor na větší ploše než představuje tento komentář.

Shrňme tedy, že poptávka domácností bude tak dlouho tlačit maloobchodní prodeje směrem výš, dokud budou posilovat české rodinné rozpočty. Zvýšení mezd státním zaměstnancům, které bude mít od příštího roku plošný charakter a může se pozitivně projevit především ve spotřebě nízkopříjmových domácností, bude jedním z důvodů, které mohou budit optimistická očekávání obchodníků. A nevadí, že státní sektor zaměstnává jen asi sedminu všech pracovníků v české ekonomice.

Graf1 - Vývoj tržeb v maloobchodě.png

 

Graf2 - Tržby za potraviny a nepotravinářské zboží.png

 

Graf3 - Registrace nových osobních aut v ČR v jednotlivých měsících roku 2019.png

Zdroj: SOCR ČR

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • PP
  • KMV
  • Mastercard