Tržby: V dubnu těžily z nákupního apetitu českých domácností nejvíce obchodní řetězce

Publikováno: 11. 6. 2019

Dubnový přírůstek tržeb v českém retailu výrazně překonal už tak relativně optimistické odhady trhu. Podle nich měly maloobchodní prodeje stoupnout meziročně reálně o 5,4 %, ale skutečný přírůstek činil +6,9 %. Avšak obchodním řetězcům, evidovaným ČSÚ jako maloobchod s převahou potravin v nespecializovaných prodejnách, stoupl objem prodaného zboží o 10 % a jejich nominální tržby dokonce o 11,7 % (!) Stojí za takto extrémním růstem tržeb jenom Velikonoce? 

O takovém výsledku, jako vykázal v dubnu český maloobchod, by si mohli retaileři v eurozóně nechat jenom zdát. Tamější obchodníci stržili méně než v březnu, což mělo za následek i relativně slabé meziroční zvýšení (+1,5 % y/y). V ČR byl silnější růst tržeb, než letos v dubnu zaznamenán naposledy před patnácti měsíci (v lednu 2018 s +8,4 % y/y).

Není sporu o tom, že k pozitivnímu výsledku značnou měrou přispěly velikonoční svátky, připadající letos na duben. Ovlivnily hlavně nákupy potravin. Jejich objem se meziročně zvýšil o 10 % (!) a obchodníci za ně stržili víc o 11,3 %. Prodej nepotravinářského zboží sice úplně nezklamal, ale meziroční přírůstek o 5,4 % byl nižší než zatímní letošní průměr (+8,3 % y/y). Když očistíme dubnové maloobchodní výsledky o vliv Velikonoc a rozdílný počet nadprůměrných a průměrných prodejních dní, pak tržby za potraviny stouply meziročně o 5,6 % a za nepotravinářské zboží o 6 %. I to je velmi slušný růst stvrzující, jak silná zůstává spotřeba českých domácností.

Čemu lze dále připsat vynikající výsledek za obchodní řetězce? Vysvětlení leží sice zčásti v předvelikonočních nákupech, ovšem významnou roli měl i další faktor, a to tržby ve stejném období loňského roku. Tehdy jejich prodeje meziročně poklesly (-3,3 %). Srovnávací základna tak sehrála své.

Co se týče struktury tržeb, výrazně nejvíce stouply prodeje ICT zboží (+15,4 % y/y), které navíc letos měsíc od měsíce zrychlují svůj růst (za leden až duben +11,4 %). Stabilně pětinové přírůstky tržeb si udržují e-shopy (+20 % y/y). Oděvů a obuvi s prodalo méně než loni, ovšem pokles byl jednoznačně dán loňským dubnovým výsledkem, které ovlivnil srovnání (tehdy se tržby za prodej tohoto zboží zvýšily meziročně o víc než pětinu). Nákupy zboží pro domácnost rostly méně než průměr za tržby celkem a stejně tak prodeje v lékárnách. Tržby knihkupců stagnovaly. 

Není tu však je klasický maloobchod, ale i prodeje v motoristickém segmentu. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly v dubnu sice opět po čase v černých číslech (+0,7 % y/y reálně), ovšem jen díky prodejům aut (+2,7 % y/y), protože tržby v autoservisech byly naopak hluboko pod úrovní loňského roku (-6,2 % y/y). Meziroční poklesy tržeb za opravy aut jsou dlouhodobé, trvají již od loňského srpna. O jejich hloubce svědčí fakt, že slabý byl i celý loňský rok (-2,9 % y/y). Letošní duben byl navíc pro majitele autoservisů nepříjemný v tom, že pokles tržeb se netýkal jen nižšího objemu odvedených prací (tj. tržeb v reálném vyjádření), ale stržili méně i nominálně (-1,9 %).

V úhrnu dokládá velmi pozitivní dubnový výsledek za tržby v maloobchodě neutuchající sklon českých domácností utrácet. Je posilován stále velmi silnou dynamikou mezd a bezstarostností, pokud jde o situaci na trhu práce. Jejich spotřeba tak pomůže udržet českou ekonomiku v solidní kondici i přes případné budoucí výpadky v zahraniční poptávce.

Graf1- Vývoj MO tržeb bez motoristického segmentu.png

 

Graf2-Vývoj tržeb za potraviny a za nepotravinářské zboží.png

 

Graf3- Tržby v MO a tržby za prodej a opravy motorových vozidel.png

Zdroj: SOCR ČR

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • PP
  • KMV
  • Mastercard