Tržby: Srpnový maloobchod pod očekáváním trhu, „úřadovaly“ však opět kalendářní variace

Publikováno: 10. 10. 2019

Tržby v maloobchodě stouply v srpnu meziročně o 3,7 %, ovšem tento měsíc měl o jeden pracovní den ve srovnání s loňskem méně. Nebýt toho, stržili by obchodníci reálně o 4,6 % více, což je stejný přírůstek, jakého bylo dosaženo např. v letošním druhém čtvrtletí. Nadprůměrně stouply, jako tradičně, prodané objemy nepotravinářského zboží, prodej potravin rostl třetím nejnižším tempem v letošním roce. Nákupy přes internet zažívají i přes dvojcifernou dynamiku postupné oslabování růstu, tržby za pohonné hmoty byly v srpnu níž než loni.  

Jisté zklamání pro analytiky přinesly srpnové výsledky za maloobchod v České republice – tržní konsensus totiž počítal s růstem tržeb (bez motoristického segmentu) v reálném vyjádření o 4,1 % y/y, vykázaná skutečnost byla o 0,4 pb. nižší (graf 1). Zčásti je na vině menší počet pracovních dní ve srovnání se srpnem loňského roku, jistý vliv měly možná četnější i výjezdy českých spotřebitelů do zahraničí, kteří možná utráceli tam (tuto domněnku však může potvrdit či vyvrátit až později publikovaná statistika cestovního ruchu). Když ČSÚ očistil uvedenou dynamiku tržeb o nestejný počet pracovních dní, vyšel jejich meziroční růst na +4,6 % y/y, přičemž přírůstek prodejů nepotravinářského zboží byl více než sedmkrát rychlejší, než u potravin.  

Nominálně stržili obchodníci v ČR v srpnu celkem o 4,2 % víc než loni, přičemž objem prodaného zboží stoupl o 3,7 % y/y, jak již bylo zmíněno. Obchodní řetězce vykázaly stejnou dynamiku jako maloobchod celkem, tj. +4,2% meziroční přírůstek nominálních tržeb, objem prodaného zboží však v jejich případě stoupl jen o 1,3 % y/y. Lze tedy soudit, že tuto proporci ovlivnil vyšší růst cen v obchodních řetězcích.

V úhrnu stouply reálně prodeje potravin v srpnu meziročně o procento, prodeje nepotravinářského zboží pak o 6,6 % y/y (graf 2).

Prodej pohonných hmot v ČR mohutný saudskoarabský výpadek nemohl ovlivnit – došlo k němu až polovině září –, takže efekt předzásobení, který v panice z prudkého růstu cen zpravidla v takovýchto případech nastává nominální tržby u čerpacích stanic nenastal. Uvidíme podle statistik za měsíc září, ovšem i přes prudký bezprostřední růst ceny ropy po útoku na saudskoarabskou ropnou infrastrukturu (+20 %, o pár dní později +10 %) se např. v USA zářijové ceny ropy v průměru snižovaly. V ČR majitelé čerpacích stanic podle aktuálních dat ČSÚ za měsíc srpen stržili meziročně méně – dynamika jejich tržeb trendu klesá již od listopadu loňského roku (!) a také reálný růst objemu prodaných pohonných hmot byl skromný (+1 % y/y), jak je zřejmé z grafu 3. 

S tankováním pohonných hmot částečně související prodej automobilů a jejich oprav se v srpnu také ztenčil, když po příznivém červencovém výsledku tržby dealerů opět poklesly (-3,3 % y/y) a ještě více pak tržby v autoservisech (-6,5 % y/y). Dynamika prodejů v motoristickém segmentu je letos jako na houpačce: od ledna do srpna vykazovala v celkem čtyřech měsících meziroční poklesy, a i v těch s kladnými růstovými hodnotami byly přírůstky jen nepatrné. Tento vývoj se pravděpodobně příliš nezmění, jak ukazují data Svazu dovozců automobilů (v září nové registrace osobních automobilů v ČR prudce poklesly na zhruba 15,8 tisíc z 25 tisíc v červenci).

Celkově však horší výsledky prodejů pohonných hmot mohou souviset i ekonomickým oslabováním v Německu, kdy i potřeba přepravních výkonů u obchodních partnerů v ČR logicky ustupuje.

Tempo maloobchodního prodeje by však letos výrazněji klesnout nemělo. Po +5,5 % y/y za rok 2017 a +4,9 % y/y o rok později je stejný i výsledek za letošní první pololetí, za osm měsíců pak +5 % y/y. Spotřebitelé mají z čeho utrácet a jejich důvěra v ekonomiku se v trendu tenčí jen nepatrně.

Graf1 - Vývoj tržeb v MO.png

 

Graf 2 - Tržby za potraviny a nepotravinářské zboží.png

 

Graf3 - Vývoj tržeb za PHM v nominálním a reálném vyjádření.png

 

Graf4 - Vývoj tržeb za prodeje přes internet a zásilkovou službu ve srovnání s vývojem tržeb v MO celkem.png

Zdroj: SOCR ČR

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • PP
  • KMV
  • Mastercard