Tržby: Obchodní řetězce stržily celkově méně než loni v dubnu vlivem posunu velikonočních svátků

Publikováno: 5. 6. 2018

Dubnové tržby v českém maloobchodě charakterizuje opětovný dvojciferný nárůst prodejů nepotravinářského zboží a relativně významný meziroční pokles tržeb za prodej potravin – obojí má svoji „kalendářní“ logiku. Celkově je přírůstek maloobchodních tržeb o 5,6 % y/y (graf 1) mírně pod průměrem za letošní první čtyři měsíce (+5,9 %).  

Nástup jara a zahrádkářské sezóny s velmi příznivým počasím měl zřejmě největší podíl na znovuobjeveném vysokém přírůstku tržeb na nepotravinářské zboží v České republice za měsíc duben (+12,9 % reálně z březnových +1,9 % y/y). Ale nejen hobby prodejny, ale hlavně majitelé čerpacích stanic a prodejen se zbožím pro domácnost, pro sport a rekreaci, elektro a ICT zboží si mohli v dubnu mnout ruce. Lidi motivovala k těmto nákupům mimořádně příznivá situace rostoucí kupní síly, když za první čtvrtletí stouply jejich mzdy a platy nejvíce za posledních patnáct let. 

U potravin byl vývoj přesně opačný. Jejich prodeje v dubnu poklesly o 3,6 % y/y,  když v březnu dosáhly silných +7,6 % (šlo tehdy o dvouletém maximu v přírůstku tržeb). Stejně jako v jiných letech, v nichž se láme posun velikonočních svátků na poslední dny předchozího, resp. první dny následujícího měsíce, se projevil tento efekt dost výrazně i tentokrát. Na to doplatily obchodní řetězce, tzv. nespecializované prodejny s převahou potravin, které po velmi silném březnu (+8,1 % y/y) vykázaly pokles celkových tržeb (-3,7 % y/y), hlavně díky slabším prodejům potravin. V loňském roce byl přitom vliv Velikonoc na poměr dynamiky tržeb v tomto segmentu opačný než letos. 

Extrémní rozdíly mezi meziročními změnami tržeb za potraviny a za nepotravinářské zboží v ČR v měsíci dubnu však v trendu ovlivnily jejich vzájemné růstové křivky jen mírně (graf 2 ). 

Zajímavé byly i docilované tržby v ostatním sortimentu. Ve specializovaných prodejnách s ICT zbožím přetrvává dlouhodobě stejný efekt, jako u prodejů přes internet. Reálné zde tržby rostou výrazně rychleji, než tržby nominálně – lze to vysvětlit akčními prodeji či přetrvávajícími slevovou obchodní politikou prodejců ICT zboží. Zároveň je zde však také patrný obrovský rozptyl v tempech meziročního růstu tržeb – ty v letošním roce v lednu stouply prodejcům ICT zboží meziročně o téměř třetinu (+30,8 % y/y) a v březnu pak (i vlivem statistické základny) poklesly o 1,3% y/y. Přitom samotných dubnových +6,3 % y/y bylo nejnižším přírůstkem tržeb těchto obchodníků za posledních dvanáct měsíců. 

Stále silné jsou prodeje e-shopů (+20,3 % y/y). I tak ale v trendu dynamika tržeb za podej po internetu vč. zásilkové služby dlouhodobě mírně klesá, zatímco celkový maloobchod v trendu narůstá (graf 3). 

Tržby u čerpacích stanic vykazují již od loňského podzimu velmi vysokou volatilitu (graf 4). Je to způsobeno i pohyby cen ropy na světových trzích, která se vyznačuje velkou nestabilitou v souvislosti s vývojem nabídky a poptávky a také geopolitickými vlivy. 

A motoristický segment? Více rostly tržby majitelům autoservisů, než prodejcům motorových vozidel. I tak však prodeje aut v dubnu ve srovnání s prudkým březnovým meziročním propadem opět stouply (+2,3 % y/y), i díky jejich loňskému dubnovému meziročnímu poklesu. Ten sice nebyl tak prudký, jako letos v březnu (-10,1 %), ale statistická základna nepochybně sehrála své. Nástup motoristické sezóny k tomu ale přispěl také, jak ukazují i dubnové prodeje pohonných hmot (+9,9, % y/y) – z takovéhoto výsledku se pumpaři netěšili už téměř dvaapůl roku. Jde přitom o růst prodaného objemu, nikoli o růst tržeb v nominálním vyjádření. Ty byly meziročně rovněž o desetinu vyšší, ovšem přírůstky z loňského října a listopadu nepřekonaly. Rok 2017 byl pro obchodníky s pohonnými hmotami nepochybně atraktivnější – tehdy stržili každý měsíc průměru o 12 % y/y víc při prodaném objemu +5,1 % y/y. Letos od ledna do dubna je tomu naopak – nominálně si majitelé čerpacích stanic přilepšují každý měsíc v průměru o 5 % y/y  a prodaný objem roste mírně rychleji (+6 % y/y). V těchto  statistikách však zatím není prudká květnová inflace cen pohonných hmot v ČR, která tržby zcela jistě ovlivnila. 

Maloobchod neslábne, poptávkou hnaný růst tržeb bude pokračovat.

Snímek obrazovky 2018-06-05 v 23.11.24.png

Snímek obrazovky 2018-06-05 v 23.11.32.png

Snímek obrazovky 2018-06-05 v 23.11.59.png

Snímek obrazovky 2018-06-05 v 23.12.07.png

 

Zdroj: SOCR ČR

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • CSOB
  • PP
  • KMV