Tržby: Meziroční zpomalení ovlivnila vysoká srovnávací základna u prodejů nepotravinářského zboží

Publikováno: 7. 5. 2018

Maloobchod v letošním roce charakterizuje postupná ztráta meziročního tempa růstu. I tak je však jeho dynamika dvaapůlkrát rychlejší, než činí průměr za EU a ve srovnání s eurozónou je vyšší více než třikrát. V březnu byl také zaznamenám nejhlubší pokles prodejů aut vč. tržeb za jejich opravy za několik posledních let. Objem prodaných pohonných hmot meziročně pouze stagnoval, tržby za nepotravinářské zboží stouply nejméně od listopadu 2014.

Tržby v maloobchodě v ČR (graf 1) se v březnu zvýšily proti stejnému období loňského roku reálně o 3,7 % (zohledníme-li nestejný počet pracovních dní, byly výš o 4,4 %). Šlo o nejmenší přírůstek od února loňského roku a letošní druhé zmírnění tempa růstu v řadě (po +8,4 % y/y v lednu a +6 % y/y v únoru). Přetrvává však výrazná pozitivní diference ve srovnání s tempem nákupů v Evropě (EU v březnu po kalendářním očištění +1,8 % y/y, eurozóna +1,4 % y/y) s poměrně výrazným rozptylem – obchodníci v Německu zaznamenali překvapivý pokles tržeb o 1,3 % y/y po průměrném tříprocentním růstu v poslední dvanácti měsících, naopak vyšší než pětiprocentní růst tržeb byl vidět v Polsku, Maďarsku, na Slovensku, v Portugalsku, Lotyšsku a na Maltě. Z výčtu je patrné, že příznivý vývoj ekonomik většiny tzv. „nových“ zemí EU se promítá pozitivně i do spotřeby domácností).

Co stojí za zpomalením tempa růstu maloobchodních tržeb v ČR? V březnu to byla jednoznačně přechozí velmi vysoká srovnávací základna, která ovlivnila především přírůstek prodejů nepotravinářského zboží (graf 2). Ty stouply pouze o 1,5 % y/y po +16,6 % y/y loni v březnu a průměrném celoročním růstu v roce 2017 o 8,3 %. Tempo zmírňuje ale i letos (leden +12,3 % y/y, únor +9,1 % y/y, březen již zmíněných +1,5 %). 

A struktura prodejů podle typu obchodů? Zatímco obchodní řetězce zaznamenaly v březnu výrazný růst tržeb (+8 % y/y), ostatní maloobchod spíše ztrácel (objem prodejů klesl ve specializovaných prodejnách potravin, v ICT, kde nepomohly ani slevové akce, v obchodech s oděvy, obuví a koženým zbožím, u výrobků pro domácnost a také v lékárnách). Za zaznamenání stojí i značná ztráta dynamiky internetových obchodů vč. zásilkové služby – již ne pětinové, čtvrtinové či dokonce třetinové meziroční růsty: březnový přírůstek +14,7 % y/y byl nejnižší za posledních tři a půl roku. 

V úhrnu se tak na zvýšení objemu prodejů v českém maloobchodu v březnu o již zmíněných +3,7 % y/y podílela významně loňská srovnávací základna – tehdy byl přírůstek +8,3 % y/y zároveň nejvyšším měsíčním růstem v roce 2017 (efekt statistické základny ovlivnil ale nejen „klasický“ maloobchod, ale i vykázanou stagnaci tržeb za pohonné hmoty a pokles prodejů aut vč. jejich oprav). 

Lze z březnových dat usuzovat jednoznačně na zmírnění spotřeby českých domácností? Spíše ne.  Možná ale mohou cosi naznačit prodeje aut (graf 3), které letos v prvním čtvrtletí meziročně poklesly o 5,7 % (v březnu dokonce o 11,6 %). Už loni se meziroční pokles tržeb v motoristickém segmentu objevil pětkrát, v roce 2016 dvakrát, když předtím dlouho nebyl patrný (naposledy v době recese české ekonomiky). Auta jako zboží dlouhodobé spotřeby nemají samozřejmě rychlou obrátku, přesto však vývoj jejich prodejů v posledním půldruhém roce naznačuje, že i přes vysoké stáří vozového parku v České republice nemá jeho obměna ze strany českých domácností plošný charakter.

Snímek obrazovky 2018-05-10 v 17.23.44.png

Snímek obrazovky 2018-05-10 v 17.23.52.png

Snímek obrazovky 2018-05-10 v 17.24.07.png 

Zdroj: SOCR ČR

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • CSOB
  • PP
  • KMV