Tržby: Maloobchod „naskočil“ znovu ve velkém stylu

Publikováno: 9. 9. 2019

Po květnové a červnové ztrátě dynamiky stouply letos v sedmém měsíci tržby obchodníky proti loňskému červenci reálně o 7 %, v nejvyšším meziročním přírůstku za posledního půldruhého roku. Tempo růstu prodejů v českém maloobchodě zůstává ve srovnání s Evropou stále zhruba dvojnásobné (graf 1).

Přestože se na velmi příznivém červencovém výsledku obchodníků v ČR podepsala skutečnost, že pracovních dnů bylo ve srovnání s loňskem o dva víc, jejich tržby rostly působivějším tempem naposledy v lednu 2018 (+8,4 % y/y). Lidé utrácejí, mají z čeho a budoucnost vidí podle dat z konjunkturálních průzkumů nadále růžově.

Ze samotných obchodních řetězců si lidé v červenci odvezli ve vozících o 4,3 % víc než loni, ovšem jejich tržby stouply nominálně o silných 7,4 % (za maloobchod celkem byla tato proporce již zmíněných + 7 % y/y reálně k +7,8 % nominálně). Lze to číst tak, že obchodní řetězce jsou obchodně výrazně úspěšnější než zbytek maloobchodu. Nemusí nás mást, že reálně je tempo růstu jejich tržeb oproti maloobchodu jako celku nižší (graf 2), protože velikost jejich tržeb je ve srovnání se zbytkem tohoto sektoru větší a z vysokých úrovní se roste logicky pomaleji.  

Jak ukazuje graf 3, v červenci stouply výrazně prodeje potravin (+4,1 % y/y) po květnové stagnaci (+0,4 %) a spíše slabším červnu (+1,7 % y/y). Také nákupy nepotravinářského zboží vyskočily znovu o víc než desetinu (+10,5 % y/y) z květnových a červnových +5,7 % a +7,8 y/y. Přitom za tyto dva měsíce revidoval ČSÚ tempa růstu prodeje nepotravinářského zboží směrem vzhůru.

Prudce stouply prodeje přes internet (+21,7 % y/y) a jejich růst tak dosáhl svého čtyřměsíčního maxima. Prodané množství pohonných hmot se zvýšilo výrazněji (+3,7 % y/y), než velikost tržeb za tyto prodeje (+2,6 % y/y) a majitelé čerpacích stanic tak již podruhé v tomto roce zřejmě slevovali ze svých dosavadních marží. Specializovaným prodejnám potravin se také vedlo lépe, pokud tak lze hodnotit skutečnost, že meziroční poklesy jejich tržeb byly v červenci mělčí (-0,2 % y/y proti -2,6 %, resp. -3,8 % y/y v květnu a červnu). Specializované prodejny nabízející ostatní zboží si vedly velmi dobře, když přírůstek jejich tržeb (+7,9 %) byl vyšší než úhrn za maloobchod (+7 %) a po měsících se navíc výrazně zrychluje (od dubna +1 %, + 3,1 % a + 6,1 % y/y). Je to zřejmě způsobeno nárůstem prodejů např. sportovních potřeb (+11,1 %), hobby sortimentu, apod. Po dvou měsících rostou opět dvojciferně tržby za ICT zboží (+14,8 % y/y).

Pozadu nezůstává ani motoristický segment (+4,2 % y/y) s nejvyšším přírůstkem tržeb za posledních dvanáct měsíců  - v loňském červenci byl ale vysoký přírůstek způsoben očekávaným změnami v limitech emisí, což výrazně zvýšilo prodeje aut po celé Evropě. V ČR však nyní ovlivnilo příznivý výsledek především autoopravárenství (tržby v autoservisech stouply o 7 % y/y, když předtím od srpna loňského roku meziročně setrvale klesaly).

Velmi příznivé meziroční srovnání dynamiky tržeb poněkud kalí konjunkturního pohled. V sezónním očištění byly totiž červencové prodeje ve srovnání s červnem nepatrně níž (-0,1 % m/m), na čemž se podílely hlavně nižší tržby za nepotravinářské zboží (-0,4 % m/m) a pohonné hmoty (-1,5 %), což je s podiven, neboť červenec bývá e znamení prázdninového a dovolenkového provozu.

Celkově je obchod úspěšný. Zatím neexistuje obava o oslabení spotřeby českých domácností. Mzdy, podporované situací na trhu práce, rostou stále velmi silně a lidé jsou naladěni pozitivně.

 

Graf1 - Vývoj MO tržeb v ČR, EU 28 a eurozóně.png

 

Graf2 - Vývoj tržeb obchodních řetězců a MO celkem.png

 

Graf3 - Tržby za potraviny a nepotravinářské zboží.png

Zdroj: SOCR ČR

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • PP
  • KMV
  • Mastercard