Tržby: Lednové slevy dynamiku maloobchodu po ztrátě jeho tempa z předchozích dvou měsíců opět mírně zvedly

Publikováno: 14. 3. 2019

Lidé letos v lednu opět s chutí využívali při nákupech nepotravinářského zboží každoročních povánočních slev. Jeho prodaný objem stoupl totiž o 7,8 %, zatímco tržby obchodníků za tyto prodeje o 7,4 %. Celkové maloobchodní tržby tak už v slábnoucí tendenci nepokračovaly. Trendová křivka ale zatím žádné signály o pohybu směrem nahoru či dolů nevysílá (graf 1).

Po postupné ztrátě tempa růstu maloobchodních tržeb v České republice patrných v listopadu a prosinci loňského roku, se lednové prodeje opět vzchopily – reálně byly meziročně vyšší o 4,7 % (graf 1), což je ale i tak podstatně méně, než kolik činil lednový přírůstek před rokem (+8,2 % y/y). Na znovuobnoveném růstu tržeb se podílel především prodej nepotravinářského zboží (+7,8 % y/y), který překonal průměrnou měsíční úroveň celého předchozího roku (+7,3 % y/y). Lidé více než před rokem utráceli za kulturu a rekreaci, s nákupy o více než pětinu vyššími (+22,7 % y/y). Ovlivnila to však velkou měrou srovnávací základna, neboť loni v lednu naopak tržby v tomto segmentu poklesly (-5,2 % y/y). Výsledek by tedy neměl být přeceňován. Kromě útrat z kulturu a rekreaci rostly v lednu nadprůměrně ještě tržby v knihkupectvích, papírnictvích a ostatním maloobchodě s novým zbožím ve specializovaných prodejnách (+12,1 % y/y). Ostatní segmenty nepotravinářského zboží zaznamenaly růst tržeb nižší než průměr.

Obchodní řetězce prodaly v lednu o 1,7 % více zboží než ve stejnou dobu před rokem a stržily za něj o 2,4 % více. V obou případech je přírůstek nižší než činil měsíční průměr celého loňského roku (+2,1 %, resp. +3,5 % y/y). Je ale také významně slabší než celkový růst tržeb v maloobchodě (+4,7 % y/y), což lze logicky vysvětlit tím, že v nabídce obchodních řetězců převažují potraviny a jejich meziroční přírůstek za celý maloobchod činil v lednu reálně jen +1,4 % y/y. I v útratách za potraviny tedy české domácnosti poněkud polevily ve srovnání s loňským celoročním průměrem (+1,9 % y/y). Majitelé obchodních řetězců se tak museli smířit s tím, že růst jejich lednových nominálních tržeb byl nejen pod loňským průměrem, jak je výš uvedeno, ale také s tím, že dynamika těchto jejich tržeb v nominálním i reálném vyjádření byla letos jen poloviční ve srovnání s prvním měsícem loňského roku (tehdy +7,1 %, resp. +3,8 % y/y). 

Majitelé čerpacích stanic mohli od loňského května výrazně posilovat své ziskové marže, protože narozdíl od silného růstu nominálních tržeb - v období květen-listopad dvojciferných - prodaný objem pohonných hmot takto významně nerostl (graf 3). Ale i zde pokračovalo v lednu oslabování dynamiky růstu tržeb z prodaných pohonných hmot, které započalo loni v srpnu. Letos v lednu už byly přírůstky tržeb +5,8 % y/y, přičemž prodaný objem se zvýšil o 2,9 %.

Jak tedy zveřejněné výsledky tržeb v maloobchodě hodnotit? Předchozí čtyři roky byla spotřeba domácností – na české podmínky - velmi silná. Vlivem ní začínaly reálné roční přírůstky tržeb v letech 2015-2017 číslicí pět a loni klesly jen mírně pod ní (+4,8 % y/y). To ukazovalo, že „žádný strom neroste do nebe“ a přinejmenším srovnávací základna začne dynamiku maloobchodních tržeb handicapovat. I trh totiž očekával, že růst maloobchodu v lednu oslabí ještě víc (odhad +4,1 % /y oproti skutečnosti +4,7 %). Ale i kdyby tomu tak bylo, pořád jsou na tom obchodníci v ČR podstatně lépe než v Evropě – tržby v Unii totiž v lednu stouply meziročně jen o 2,5 %, v eurozóně pak o 2,2 %.

Spotřeba českých domácností tak i přes své snižující se přírůstky zůstává stále silná. Uvidíme, jak ji ovlivní mzdový vývoj. Zatím se lidé rozhodují stále více šetřit – v každém ze tří loňských čtvrtletí stouply jejich hrubé úspory dvojciferně, ve třetím čtvrtletí meziročně dokonce o 16,5 % (!) To je věc v poslední dekádě nevídaná.

Graf1 - MO tržby v ČR.jpg

Graf2 - Vývoj MO tržeb za prodej potravin a nepotravin. zboží.jpg

Graf3 - Vývoj MO tržeb za prodej PHM.jpg

Zdroj: SOCR ČR

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • PP
  • KMV
  • Mastercard