Tisková zpráva členské firmy SOCR ČR – Global Blue

Publikováno: 5. 12. 2018

PŘEDVÁNOČNÍ NÁKUPY PŘILÁKAJÍ DO ČESKA TURISTY Z CELÉHO SVĚTA


• Útraty zahraničních turistů v České republice vykazují za 3 kvartály roku 2018 meziroční pokles o 10 %.
• Největší pokles objemu útrat je u turistů z Ruska (-24 %) a Izraele (-30 %), u zákazníků z Číny (-1 %) není pokles nijak vysoký.
• Český statistický úřad přitom vykazuje nárůst počtu zahraničních turistů ve stejném období o 7 % ve srovnání s rokem 2017.

Předvánoční nákupy jsou populární motivací k návštěvě Česka i pro turisty ze zemí, kde tradiční Vánoce vůbec neslaví. Dřevěné hračky, móda, šperky z českého granátu nebo přírodní kosmetika neskončí zabalené jako dar pod vánočním stromečkem, přesto jsou oblíbenými suvenýry z Česka. Nejčastěji turisté nakupují módu a šperky.

Česko je vyhledávanou turistickou destinací. Nejvíce zahraničních návštěvníků přijíždí každoročně ze zemí EU, nejvýrazněji však roste počet turistů z Asie.

„Jakkoli můžeme  v Praze vidět stále více turistů, jejich útraty v místních obchodech klesají. V regionech je situace ještě horší. Podle statistik ČSÚ připadá na 13 krajů  (mimo Prahu) cca 62 % všech turistů, ale jen 10 % tržeb,“ upřesňuje Jiří Macas, Managing Director Global Blue Czech Republic.

Konkurence domácí, ale i zahraniční

Nejnavštěvovanější destinací v ČR je tradičně Praha, avšak výrazný nárůst turistiky zaznamenávají také v Jihomoravském, Plzeňském, Ústeckém a Karlovarském kraji. 90 % nákupů turistů ze zemí mimo EU se uskuteční v Praze.

„Snažíme se o to, aby turisté trávili čas a utráceli nejen v metropoli, ale také v ostatních regionech. Česká republika je atraktivní svými historickými památkami, typické nákupní destinace jsou však především v Německu. Ruští, arabští a další mimoevropští turisté, kteří navštěvují Karlovy Vary či Teplice, se pravidelně účastní zájezdů do Mnichova, Drážďan, či Vídně, které jim slouží i jako nákupní destinace. Jelikož větší množství nákupů dělají turisté zpravidla pouze v jedné zemi, ČR tak zbytečně přichází o podporu místní ekonomiky,“ vysvětluje Irena Vlčková, generální ředitelka Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Kromě reklamy, která zahraniční turisty nasměruje do regionů, by turismu v regionech mohla pomoci i ekonomická motivace.

Jedním z nástrojů, jak podpořit cestování a nakupování v regionech, je například snížení limitu vratky DPH pro zahraniční turisty ze zemí mimo EU. Aktuálně platí, že zákazník žijící trvale mimo EU má nárok na vrácení DPH ze svého nákupu až při nákupech nad hranici 2 000 Kč. Sousední Německo takovýto limit vůbec nemá. Pokud by se limit snížil, turistům to výrazně zlevní nákupy, a jak ukazují srovnatelné zkušenosti ze zahraničí, utratí u nás víc,“ uvádí Vlčková.

Statistiky návštěvnosti potvrzují rostoucí oblibu českých a moravských regionů u asijských turistů. Na první místo v návštěvnosti Jihočeského kraje se loni z cizinců dostali Číňané, kterých se v kraji ubytovalo 101 000, meziročně o 62 % víc. Do Jihomoravského kraje zase přijelo ve srovnání s minulým rokem o 77 % více jihokorejských turistů, celkově téměř 35 000.

CELOU TISKOVOU ZPRÁVU NALEZNETE NÍŽE.

Zdroj: Global Blue

Ke stažení

TZ_Předvánoční nákupy v ČR.pdf PDF 14.12.2018 137.92 KB

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • PP
  • KMV
  • Mastercard