Průzkum GfK: Dopad koronavirové krize na nakupující a trh FMCG v České republice a na Slovensku

Publikováno: 1. 4. 2020

Reakce kupujících na současnou situaci

graf1.png

 

Ve srovnání s Čechy mají větší obavy slovenští kupující. Nejvíce se obávají kupující ve věku 60+; na Slovensku však také kupující ve skupině 50-60 let. Zatímco v České republice vidíme největší obavy u kupujících z malých sídel, na Slovensku jsou to do větší míry i ti, kdo žijí ve středně velkých městech. Zatímco v Praze se kupující obávají méně, slovenské hlavní město a kupující z regionu Stredného Slovenska jsou v tomto směru nad průměrem země. V ČR působí koronavirus největší znepokojení ve Středních Čechách. Podobně jako v Praze jsou obavy kupujících nižší také na severozápadě republiky. Věk zde přirozeně hraje významnou roli. Nejméně se obávají mladší páry a jednotlivci a rodiny s dětmi. V České republice zejména rodiny s těmi nejmenšími a v obou zemích rodiny s teenagery. V souladu s očekáváními naopak dělá COVID-19 největší starost kupujícím ve vyšším věku.

graf2.png

Postoje, aktivity a nákupní chování v době koronavirovékrize:

Slováci se ve srovnání s Čechy více zapojují do preventivních opatření a souvisejících aktivit. Činnosti na špici žebříčku aktivit zahrnují častější mytí rukou, dodržování doporučení vlády v souvislosti s hygienou a vyhýbání se místům s větší koncentrací lidí/veřejným místům; veškerá opatření, která efektivně pomáhají zamezit dalšímu šíření virové nákazy. Češi i Slováci se více obávají dopadu koronavirové krize na ekonomiku než na jejich vlastní zdraví. U slovenských kupujících není nicméně odstup tak markantní. Současná situace ovlivňuje také nákupní chování: v obou zemích lze pozorovat větší nákupy. Nicméně, pouze 13% domácností v ČR a pětina slovenských kupujících nakoupila v souvislosti s nastalou situací více desinfekčních prostředků. 3 z 10 slovenských domácností a pouze 13% českých kupujících si udělalo mimořádnou zásobu potravin, což v krátkodobém pohledu podpořilo všeobecnou paniku. Pětina českých a čtvrtina slovenských kupujících omezila v souvislosti s koronavirem svou spotřebu mimo domácnost a počet těch, kdo do větší míry využívají rozvoz/donášku do domu tento výpadek zdaleka nekompenzuje.

Graf3.png

 

CELÁ ZPRÁVA JE K DISPOZICI KE STAŽENÍ NÍŽE.

Zdroj: GfK

Ke stažení

GfK Consumer Reporter Special Edition #CoronaVirus - Final CZ.pdf PDF 27.01.2021 985.74 KB

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • PP
  • KMV