Nové energetické štítky – aktualizovaný nástroj pro výběr úspornějších spotřebičů

Publikováno: 14. 1. 2021

Přehled vybraných požadavků na prodejce

Od března letošního roku budou některé kategorie elektrospotřebičů označeny novými energetickými štítky – jedním z hlavních cílů této změny je přehlednější a aktuálnější zařazení výrobků do energetických tříd. Energetické štítky totiž už 25 let pomáhají evropským spotřebitelům v orientaci při výběru úspornějších elektrospotřebičů a po několika letech nastal čas k jejich aktualizaci.

Výrobky, kterých se zavedení nového energetického štítku týká, jsou spotřebiče používané především v domácnostech: od března 2021 budou novým štítkem označeny chladničky a mrazničky, pračky a kombinované pračky se sušičkami, myčky nádobí, televizory, monitory a elektronické displeje.

Následně, od 1. září 2021 se nové štítky objeví na světelných zdrojích. U ostatních skupin výrobků, jako jsou například bubnové sušičky, trouby, kotle a klimatizace, se současně používaný štítek zatím nemění a k přechodu na nový štítek dojde až v následujících letech.

Nejviditelnější změnou bude, že nově štítek obsahuje jednotnou škálu energetických tříd od A do G pro všechny typy a modely v daných skupinách výrobků. Zmizí tedy označení s jedním až třemi „+“ přidávané k třídě A.

Další novinkou, která se objeví na novém štítku, bude QR kód. Prostřednictvím něho bude možné rychle nahlédnout do evropské databáze EPREL, která umožní snazší porovnání výrobků. Spotřeba energie výrobků je nově uvedena na zvýrazněném místě uprostřed štítku.

Jaké jsou hlavní prvky nového systému štítkování?

  • Pro všechny produkty se bude používat pouze jedna společná škála tříd A až G. Nadále se již nebude používat rozšíření tříd symboly typu A+. Třída A bude navíc při zavedení nových štítků na trh převážně „prázdná“, aby výrobce motivovala k dalším technologickým inovacím v oblasti energetické účinnosti.
  • Štítek bude prostřednictvím QR kódu propojen s novou databází produktů v EU (EPREL). Databáze všem spotřebitelům nabídne další informace o produktech opatřených štítkem, jako jsou energetický štítek a informační list produktu s řadou dalších informací o jeho provozních vlastnostech.
  • Energetická spotřeba produktů bude zobrazena výraznějším, jednotným způsobem. Nebude se již zobrazovat roční spotřeba energie, ale spotřeba na 100 pracích nebo mycích cyklů, resp. 1000 hodin provozu televizoru.
  • Dolní část štítku obsahuje různé piktogramy informující o vlastnostech vybraného produktu. Některé piktogramy zůstávají stejné jako u starého štítku, některé byly upraveny a jiné byly nově přidány.

 

Rozdíly v porovnání se starým štítkem: (kromě škály energetické účinnosti)

Příklad pro chladničky a mrazničky:

  • Odlišná ikona pro oddíly s chlazením a mrazením
  • Odlišná ikona hlučnosti a nově emisní třída hluku

Obrázek1.png

 

Za zmínku stojí, že se v principu nemění požadavky na samotné vystavení energetických štítků na prodejnách – nadále tedy musí být vstavený stejným způsobem. Navíc, rovněž zůstává v platnosti povinnost označit výrobek energetickou třídou u veškeré inzerce a reklamy, kde je označen název modelu a jeho cena.

Vybrané povinnosti a změny pro prodejce

  • K výměně štítků na prodejnách musí dojít mezi 1. – 18. březnem 2021.
  • Produkty se starým štítkem, které se na trh nedodávají již od 1.11.2020, nemohou již být po 1.12.2021 dále v prodeji.
  • Obchodníci po březnu 2021 nemusí vyměňovat štítky v baleních již naskladněných produktů.
  • U světelných zdrojů musí obchodníci nahradit existující štítek samolepkou s novým štítkem stejné velikosti jako na balení nebo připevněním k balení během 18 měsíců po 1.9.2021, tj. nejpozději do 28.2.2023.
  • I pokud není produktový model v místě prodeje vystaven (tedy není vybalen z balení), musí obchodník zaručit viditelnost štítku pro zákazníka.

Specifika štítkování pro prodej po internetu

V případě označené výrobku energetickým štítkem:

  • Umístění energetického štítku v blízkosti ceny. Pokud je použito vnořené zobrazení, zobrazí se po prvním kliknutí.

V případě využití grafické šipky:

  • Označení nově obsahuje i rozsah tříd
  • Šipka má být umístěna v blízkosti ceny výrobku
  • Energetická třída je uvedena písmem o velikosti nejméně shodné s písmem, kterým je uvedená cena

Obrázek2.png

Informační list:

  • Dokument má být uveden v blízkosti ceny
  • S označením ve velikostí písma tak, aby byl zřetelně viditelný a čitelný
  • S názvem „Informační list výrobku“

 

Reklamy a katalogy

  • Vizuály (reklama) na produkty s novými štítky, např. i v katalogu nebo online, s novou energetickou třídou, se nesmí zveřejnit před vstupem v platnosti nového nařízení (1.3.2021 nebo 1.9.2021 podle produktové kategorie). Katalogy mohou být připraveny, ale nesmí být zveřejněny před těmito daty.
  • Dodavatelé a obchodníci zajistí, aby jakákoli vizuální reklama a technický propagační materiál pro konkrétní model spotřebiče, včetně reklamy na internetu, obsahoval:

        - třídu energetické účinnosti
        - rozpětí tříd energetické účinnosti dostupné na štítku.

Jednou z iniciativ, která spotřebitelům nové energetické štítky představuje, je evropský projekt LABEL 2020, který v České republice organizuje SEVEn, The Energy Efficiency Center, z.ú. Bližší podrobnosti o energetickém štítkování jsou k dispozici na stránkách: www.label2020.cz

 

 

 

Obrázek3.jpg

Zdroj: SEVEn

Ke stažení

SOCR_NoveStitky_Unor2021_SEVEn.pdf PDF 24.02.2021 219.41 KB

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • PP
  • KMV