Maloobchodní tržby: Prosinec byl podstatně slabší, než očekával trh, ale tak tomu bylo prakticky v celé Evropě

Publikováno: 7. 2. 2019

V loňském roce stoupl objem prodaného zboží proti roku 2017 o 4,8 %. Méně než v roce 2017 (+5,9 % y/y) a stejně jako v roce 2016 (+4,8 %). Ve srovnání s EU je dynamika tržeb v ČR nadále výraznější, oproti Polsku či Maďarsku však nikoli. Od roku 2001 rostly maloobchodní tržby v ČR v průměru ročně rychleji, než HDP.  A aktuálně zveřejněná data?

Prosinec, pokud jde o tržby obchodníků v České republice, ukázal v horším světle, než byla očekávání analytiků. Zůstaly totiž stejné jako v listopadu, vánoční svátky jakoby „nepůsobily“. Názor trhu na jejich dynamiku byl o hodně optimističtější (odhad +0,8 % m/m). Prosincový výsledek byl zklamáním také z pohledu měsíce listopadu, kdy tržby stouply proti předchozímu měsíci o 1,4 % m/m (v říjnu o 1 % a v září o 0,6 % m/m). Vánoční nákupy se tak neodehrávaly ve větší míře v prosinci, ale už v předcházejících měsících.  Rok předtím tomu tak nebylo, prosincové tržby v ČR byly meziměsíčně silné, ale před dvěma lety naopak vykázaly v tomto srovnání pokles (nedá se tedy dedukovat nějaká příčinná souvislost).    

Nejde o žádnou „tragédii“. U nás sice zůstaly prosincové tržby jen na úrovni těch listopadových, ale např. v Německu byly v tomto srovnání o 4,3 % m/m nižší (!) a ovlivnily tak číslo za celou EU (-1,5 % m/m). Růst zaznamenali jen obchodníci v Irsku a Rakousku, v ostatních zemích EU tržby poklesly anebo jen stagnovaly. Nemusí to mnoho znamenat, ale nelze ignorovat, že zpomalování ekonomiky v Evropě se zřejmě začíná pomalu promítat i do spotřeby domácností.

To byl krátkodobý pohled. Oproti stejnému období před rokem přidal český maloobchod +3,1 % y/y a uvážíme-li, že prosinec měl o jeden pracovní den méně než rok předtím, pak +4,3 % y/y. To už je obrázek výrazně příznivější i v evropském srovnání – v celé EU stržili obchodníci jen o 1,2 % y/y více než před rokem, v eurozóně dokonce jen o 0,8 % y/y více. Německé domácnosti naopak šetřily, v měsíci s vánočními svátky nakoupily o 2,2 % y/y méně. Celkem 18 zemí unie zaznamenalo v prosinci meziroční růst tržeb, v pěti státech tržby poklesly a ve zbytku nebyly dosud k dispozici data. 

Z evropského pohledu je tak maloobchod v ČR dlouhodobě nadále v dobré kondici (graf 1). V prosinci se v ČR nejvíce dařilo obchodníkům s ICT, s textilem, oděvy a obuví vč. koženého zboží a také prodejcům sportovních potřeb. Jinde rostly tržby podprůměrně (u potravin +1,3 %), přičemž za nepotravinářské zboží celkem utratili lidé o 4,9 % y/y více (graf 2). Trh s automobily i tržby za jejich opravy začínají skomírat (graf 3).  Zklamáni byli v prosinci (podle grafu 4) také majitelé e-shopů (+15,4 % y/y) s druhým nejnižším přírůstkem roku 2018, jenž byl i významně pod celoročním průměrem (+19,8 %).

Co nákupy domácností a výkonnost české ekonomiky? Z grafu 5 je vidět, že v obdobích konjunktury nechávají lidé u obchodníků v logice věci podstatně více a tempo této jejich spotřeby roste rychleji než celá ekonomika (graf 5), tedy než investice, vládní spotřeba a výsledek zahraničního obchodu. Tak je tomu stále i nyní.  Jestliže od roku 2000 rostly maloobchodní tržby v ČR reálně každý rok o 3,7 %, HDP o 2,8 %. Tento impozantní vztah platil i v poslední konjunktuře. Přesto však nedosáhl intenzity stejného období předchozí dekády – v letech 2014-2018 zvyšovali obchodníci každý rok své tržby o 4,8 %, ale za 2004-2008 o velmi silných 6 %.

Graf1- Vývoj MO tržeb v ČR a EU.jpg

Graf2-MO tržby v ČR.jpg

Graf3-Tržby za prodej a opravy motorových vozidel a tržby v MO bez moto segmentu.jpg

Graf4-MO tržby a z toho tržby za prodej přes net a zásilkovou službu.jpg

Graf5-Vývoj MO tržeb a HDP.jpg

Zdroj: SOCR ČR

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • PP
  • KMV
  • Mastercard