Lidem se vede dobře, potvrzují tržby obchodníků

Publikováno: 9. 5. 2017

Nebyly to jen dva pracovní dny navíc a velikonoční svátky, které ve třetím měsíci letošního roku vedly k nejsilnějšímu růstu maloobchodních tržeb od loňského listopadu – příčinou je velmi dobrá finanční kondice českých domácností a jejich přetrvávající důvěra v budoucnost.

V čem se projevuje nejvýrazněji, že lidé mají v dobrém stavu stávající rodinné finance a věří ve svou příznivou budoucí finanční situaci? Přece v pořizování předmětů dlouhodobé spotřeby – typicky automobilů – a v investování do domů a bytů. Co se těchto investic týká, úvěry spojené s pořizování vlastnického bydlení vrcholily letos březnu nejvyšším meziročním přírůstkem za posledních sedm let (+9,4 % y/y, naposledy +9,8 % y/y v březnu 2010). Samotné hypoteční úvěry stouply o desetinu (vyšší tempo, tj. +10,3 %, bylo zaznamenáno naposled v srpnu 2010).

A prodeje aut? Tržby za prodej a opravy motorových vozidel stouply v březnu podle dat ČSÚ proti stejnému období loňského roku reálně o 14,3 %, z toho za samotný prodej aut o 12,2 % y/y. V “nebeských výšinách“ se přitom ocitly  tržby v autoservisech – proti loňskému březnu byly vyšší o čtvrtinu (23,5 % y/y reálně) i vlivem nárůstu cen, neboť v nominálním vyjádření stržili majitelé autoservisů meziročně víc dokonce o 27,6 % (!). Na obě tato čísla měl vliv vyšší počet pracovních dní a tedy statistická základna, neboť loni v březnu byly v ČR růsty prodejů aut a jejich oprav jen jednociferné (+6,1 % y/y, resp. +2,3 % y/y). Měsíc březen tak ovlivnil i celkovou meziroční dynamiku tržeb za první čtvrtletí v motoristickém segmentu (+9,7 % y/y oproti +8,9 % y/y za první tři měsíce roku 2016).

Motoristický segment však není v statistice zahrnut do prodejů nepotravinářského zboží, stojí zvlášť. Právě za nákupy tohoto zboží vydali lidé reálně výrazně více (+15,2 % y/y) než v loňském březnu (+3,2 % y/y). Dynamiku tržeb za nepotravinářské zboží sune výš i cenová politika obchodníků, jak plyne z pohledu na vývoj tržeb v nominálním a v reálném vyjádření - zřejmě hlavně prodeje v akcích tlačí růst tržeb obchodníků reálně výš než je tomu u tržeb v běžných cenách (+14,9 %). Od loňského prosince je tato situace patrná také v lednu, únoru i březnu a logicky tak za celé první čtvrtletí (+9,2 % y/y reálně oproti +8,8 % y/y nominálně).

Tržbám za potraviny nepomohly letos ani svátky jara, připadající na březen a nikoli na duben, jako tomu bylo loni. Delší volno, které je s Velikonocemi spojené a vede k větším nákupům potravin, nedokázalo jejich prodeje vymanit z červených čísel – stejně jako v únoru (-1,1 % y/y) klesly i v březnu tržby za potraviny o 0,4 %.

V úhrnu tak stouply v březnu tržby v maloobchodě ČR (bez motoristického segmentu) reálně o 7,8 % y/y (po lednových +5,6 % a únorových +0,6 % y/y) a za celé čtvrtletí o 4,8 %. V očištění o kalendářní vlivy (nikoli však o sezónnost), což je údaj umožňující evropské srovnání, rostly maloobchodní tržby v ČR v březnu o 7 % y/y, zatímco v průměru za EU 28 o 2,5 %. Obchodníkům ve starých zemích Unie, tj.skupině EU 15, stouply růst prodeje o 2 %, v zemích eurozóny o 2,3 % y/y. 

Čísla  o tržbách obchodníků dokládají mimořádně příznivou situaci českých domácností, která  jim umožňuje takto silně dynamizovat spotřebu a zároveň – podle údajů za poskytované úvěry na bydlení – hledět s důvěrou do budoucnosti, jak naznačuje intenzita investic do vlastního bydlení. 

 

Graf: Vývoj tržeb v maloobchodě (kromě motorových vozidel; meziroční index; trend podle šestiměsíčního klouzavého průměru)

graf_vyvoj trzeb v maloobchodě.png

Pramen: ČSÚ, vlastní propočty

Zdroj: SOCR

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • PP
  • KMV
  • Mastercard