Ceny pohonných hmot: Listopad konečně přinesl motoristům zlevnění

Publikováno: 16. 11. 2018

Cena ropy klesala soustavně plných šest týdnů a ztratila za tu dobu čtvrtinu své hodnoty. V ČR se ceny pohonných hmot ocitly níž až v polovině listopadu. Došlo také k nevídanému jevu, když motorová nafta byla v průměru levnější než benzín.

Pokles cen ropy na světovém trhu se, jak se zdá, zastavuje  až nyní v polovině listopadu – zlevňovala totiž soustavně od počátku října z 85 USD/barel (3.1.02018) až na 64,99 USD/barel (13.11. 2018). Za půldruhého měsíce tak ztratila ropy Brent čtvrtinu své hodnoty.

Na čerpacích stanicích v ČR se pokles světových cen ropy projevil se zpožděním, když automobilový benzín Natural 95 zlevnil počátkem listopadu na průměrných 33,32 korun za litr a do poloviny měsíce dále na 33,16 korun za litr (graf 1). Cena motorové nafty však dále rostla a ke zlevnění došlo až tento týden (podle šetření z 12.11), a to na 33,68 korun za litr (graf 2). Za rychleji rostoucími cenami motorové nafty stojí zřejmě nastupující zima. Dalším zajímavým rysem současného vývoje cen pohonných hmot v ČR je vysoká diverzifikace mezi „drahými“ a „levnými“ čerpacími stanicemi, kdy rozdíl v cenách benzínu u nich představoval až pět korun za litr. 

Co ovlivní blízkou budoucnost ropného trhu? Obvykle sledované faktory působící na vývoj ropného trhu, které byla v posledních dnech zveřejněné,  nemotivují k úvaze, že trh s ropou opět významněji poroste. Kartel zemí vyvážejících ropu (OPEC) sice v reakci na zmíněný výrazný setrvalý pokles několikrát slovně intervenovat ve prospěch růstu cen tím, že chce udržet tržní bilanci vyrovnanou, což lze do běžné řeči přeložit jako avízo těžebních škrtů. Proti této úvaze, která by za obvyklých okolností tlačila cenu ropy výš, se však postavily nejnovější informace: zásoby surové ropy dále stouply, americká ropná prudce reportovala čísla znamenající historické maximum a navíc dále roste i aktivita těžařských společností v USA (v podobě nárůstů počtu aktivních vrtů). To vše dohromady je jednoznačným signálem tlaků. Je otázka, zda deklarované snahy OPEC jsou dost silné na to, aby trh přesvědčily a tyto faktory „přebily“. Faktory pro i proti růstu stále nejdůležitější strategické suroviny, vyjmenované výše, doplňuje poslední zpráva Mezinárodní energetické agentury. Podle ní bude v  prvním pololetí příštího roku na trhu ropy stále přebytek vyčíslený až na zhruba dva miliony barelů denně, což je výrazně více, než činí zamýšlené škrty ze strany OPEC.

Má pokles cen ropy, kromě negativního vývoje na zisky energetických společností, makroekonomicky nějaký příznivý efekt? Má. Může vést ke zmírňování inflačních tlaků v celosvětovém měřítku a oslabit i tendence k výraznějším nárůstům úrokových sazeb.

Proč v ČR ceny u čerpacích stanic reagovaly tak neochotně na čtvrtinový propad ceny ropy v relativně krátkém čase? K obvyklé obchodní strategii jejích majitelů nyní přistoupil objektivní faktor, a to slábnutí koruny k hlavním měnám. To mohlo prostor pro pokles cen pohonných hmot v ČR zužovat. A pokud jde o naftu dražší než benzín, čehož jsme nyní svědky, změna asi nepřijde. Vrací se dlouhodobý trend, kdy benzín je v zimě levnější (předchozí dva roky s velmi teplými zimami byly výjimkou).

Graf1-Průměrné ceny automobilového benzínu Natural 95 a motorové nafty v ČR.jpg

Graf2 - Mezitýdenní změny průměrných cen PHM v ČR .jpg

Zdroj: SOCR ČR

ODKAZY A ZPRÁVY

STRATEGIČTÍ PARTNEŘI

  • PP
  • KMV
  • Mastercard